16 augusti 2009

Personlig analys

Flera släktingar har under sommaren läst antologin som klassen gav ut i våras. Det är roligt att höra vad de tycker om det jag skriver. Lite läskigt också så klart, men det roligaste är nog ändå att höra hur olika läsning de har. Hur annorlunda de ser på samma text. Troligtvis beror det på erfarenhet, livssituation och vilket humör de var på när de läste.
Som skribent är det intressant att höra vad andra ser mellan raderna som man själv inte skrivit dit. Men jag blev lite rädd när några analyserade en av novellerna till att handla om mig (som den verkligen inte gör). Samtidigt gjorde en gammal god - och ganska orolig - vän det samma med en av dikterna tidigare i år så jag borde väl inte bli förvånad. Men det är konstigt. Jag som trodde det var uppenbart var inspirationen kom ifrån till just de två texterna.
För att vara extra tydlig vill jag betona än en gång: Texterna i antologin är inte självbiografiska. Jag valde medvetet bort det personliga inför tryckningen. Bloggen är helt klart mycket mer personlig (fast berätta inte det för någon...).

Inga kommentarer: