04 december 2009

Lucka 4 - Bakfrågor

Besökte en julmarknad i söndags. Där kunde man köpa pepparkaksformar i form av både mustasch, pipa och högklackade skor. Allt för den moderna människan. Men vem är det som har bestämt vilka former pepparkakorna ska ha? Jag förstår änglar och hjärtan men grisar, gubbar och gummor. För att inte tala om lussekatter. Vem kom på det? Och varför blev just den formen standard?
Till sist undrar jag vilket bakar man egentligen först: lussekatter eller pepparkakor?

4 kommentarer:

Elin sa...

Lussekatter tycker jag! Det är till Lucia, pepparkakor är till jul. Säger en som ska baka pepparkakor ikväll redan... dock inte min idé! Jag hade eg tänkt vänta =) KRAM

LUSSAN sa...

förstår logiken men vet inte om jag följer den själv. hur blev kakorna?

Jacob sa...

Lussekatter kommer först för de är godast =)

LUSSAN sa...

precis. man bakar lussekatter och äter upp pepparkaksdegen så är alla problem ur världen :)