07 juli 2008

Sommarskor

I helgen var jag på grillfest där värdinnan slog mig med häpnad. Hon är en sådan person som bryr sig mycket om det yttre. Hon pratar om hur folk ser ut, vad de har på sig eller borde ha på sig. Hon kan referera till andra människor som "tjocka" eller "fula". Som ni säkert förstår är hon en rättfram person som inte är rädd för att säga vad hon tycker. Men för att inte komma bort från ämnet helt kan vi väl nöja oss med att säga att hon är modemedveten och då inte bara när det gäller henne själv.

En svensk sommarkväll kräver sina kläder och när solen försvann plockades diverse tröjor och jackor fram. Värdinnan gick in för att byta om från shorts till byxor. Döm om min förvåning när hon kommer ut i ett par vita tofflor (träskor)! Inte sådana fina med spännen som jag hade när jag var liten och inte heller sådana som är vackert målade av någon konstnär i Skanör. Utan vita, flätade tofflor som de som jobbar i storkök eller inom vården brukar ha.

Vad i hela världen har du på fötterna? tänkte jag säga. Men jag svalde min förvåning och fortsatte samtalet som om ingenting hade hänt. Förvisso brukar jag inte kommentera om någon har "fula" skor men det får väl finnas gränser! Tilläggas bör kanske att jag är en skoperson. Jag gillar skor och tittar på vad folk har på fötterna. Andra ser leenden eller ögon men jag ser skor. Jag höll på att gå åt förra sommaren när gatorna invaderas av Crocssandalerna men det här var om möjligt ännu värre...

Inga kommentarer: