27 maj 2011

Meningen med att vänta

Sohrab ryckte på axlarna och log, ett större leende den här gången. ”Det gör inget. Jag kan vänta. Det är som med de sura äpplena.”
   ”De sura äpplena?”
   ”En gång när jag var väldigt liten klättrade jag upp i ett träd och åt några omogna, sura äpplen. Magen svällde upp och blev hård som en trumma, det gjorde väldigt ont. Mor sa att om jag bara hade väntat tills äpplena mognat så hade jag inte fått ont i magen. Så när jag verkligen vill ha något nu för tiden försöker jag tänka på det hon sa om äpplena.”

ur Flyga drake av Khaled Hosseini

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Den boken har jag liggandes på mitt nattduksbord men jag har inte öppnat den ännu... Nu fick jag dock genast lust att göra det :)

LUSSAN sa...

Så bra! Jag väntade med/sköt upp att läsa den i minst fyra år. Knasigt. För den är riktigt bra skriven!