06 maj 2011

Inspirationskälla

Varje år trillar jag över en bok som får mig att vilja stryka under varenda mening i den, tapetsera med citat från den och som jag inte vill lägga ifrån mig. Dessutom inspirerar den mitt eget skrivande som inte mycket annat kan. 

Förra året var det Sommarboken, i år är det Kom och hälsa på mig om tusen år av Bodil Malmsten. Det var svårt att välja bara ett citat att dela med er idag men jag lyckades till slut ändå:

Se déplacer, s'oxygéner, se défenstrer.
Sig förflytta - sig syresätta - sig kasta ut genom fönstret.
En konstruktion av meningsbyggnaden som gör klart att förflyttningen sker för att personen ifråga själv genomför förflyttningen - deplaceringen.
[...]
Fallande genom fönster - defenestrering - sker för att man själv hoppar ut. Inte att rekommendera, men den språkliga konstruktionen gör att det i alla fall inte finns någon annan att skylla på.

Inga kommentarer: