28 juli 2010

Prata litteratur

Det kan kännas givet vem man pratar litteratur med. Men som så ofta annars förvånar livet mig på de mest oväntade ställen.
I våras ringde en fin vän från andra sidan jordklotet och den timmen vi pratade handlade till stor del om litteratur. Vilka böcker vi läst sen sist och vad vi tyckte om dem. Vi hade inte hörts på flera månader så att diskutera böcker var inte det jag trodde vi skulle prata om. Mitt bokälskande hjärta slog några extra slag när vi sågs i sommar och kunde fortsätta diskussionen. Vilka framtidsutsikter!
Men det oväntade kan också slå till på andra hållet. För några veckor sedan skulle jag träffa vänner till familjen för första gången och visste att en av dem jobbade på bokförlag. Samtalsämnen behövde inte förberedas. Trodde jag... Döm om min förvåning när vi skiljdes åt och inte hade utbytt ett endaste ord om litteratur.
Som jag brukar säga: inte bara när man minst anar det, utan faktiskt oftare där man minst anar det.

Inga kommentarer: