24 mars 2010

Skrivet om böcker

Har ni inga böcker! utbrast jag. Hur står ni ut med att bo här utan böcker, om jag får ta mig friheten att fråga. Trots att jag har tillgång till ett stort bibliotek på Thrushcross Grange händer det ibland att jag känner mig uttråkad - men om man tog ifrån mig mina böcker skulle jag bli galen!
ur Svindlande höjder av Emily Brontë

Var och en vill ha något, han kallar sitt, och vad någon äger bidrar att ge den hemkänsla i livet, utan vilken ingen kan trivas. Men det är viktigare att ha egna böcker än egna möbler. Ty möblerna äro döda, men böckerna innesluta människosjälar, som kunna egga och värma. Böckerna föra oss in i en ädlare krets eller ett starkare liv än de förhållanden, i vilka vi dagligen leva, kunna erbjuda. Den som äger goda böcker och känner och älskar deras innehåll, han är därmed en jämlike med varje annan bildad person, med vilken han delar detta andliga innehåll.
från artikelserien Ett eget bibliotek i tidskriften Studiekamraten (1921)

- Vad skulle världen vara utan böcker?
- Böcker är världen! [...]
Allt som är någonting värt går att hitta i böcker.
ur Nyckeln till ljuset av Nora Roberts

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Jag håller med dessa kloka ord :) Råkade få med mig tre böcker hem från biblioteket idag... ;)

LUSSAN sa...

Haha! Underbart att du säger "råkade" :) Det brukar jag också råka... som du vet