27 december 2008

Poäng på julbordet

Julen innebär mycket mat och familjeträffar. Hur gärna man än vill kan man inte undvika dem. Så då sitter man där igen och undrar hur det ska gå. Blir vi fler kring bordet och blir det någon ny maträtt?

I år fick familjens julbord tillökning av Viktväktarna. Det är jättefint när människor hittar rätt viktminskningsmetod och vem är jag att klaga på dem som verkligen försöker? Men jag vill inte veta hur många points det är i julbordet! Kan man inte få äta i lugn och ro? Julfriden försvann fortare än den kunde kommit.

Jag minns så väl den späda tonåringen som kämpade med en liten bit knäckebröd och hotade med hungerstrejk om någon tvingade henne att äta. Nu ser jag en något överviktig karriärskvinna på 30+ som undrar hur många points till hon får äta idag. Samma person, samma viktfixering. Då liksom nu försöker jag att tiga ihjäl hennes besatthet av vikt. Vill inte förvärra hennes tankar och vill absolut inte ge henne någon anledning att fortsätta fokusera på vikten, varken hennes eller matens.

Får man inte banta och vara vän med mig då? Jo, gå ner i vikt så mycket ni vill - före, under och efter julen - men prata bara inte kalorier, points eller gram med mig! Jag har ett tillräckligt komplicerat förhållande till mat ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Där satte du huvudet på spiken!
Jag fullkomligen AKSKYR när folk ska hålla på med "ååå undrar hur många kalorier det är i detta äpplet? jaha, bara tjugo, då kan jag äta en clementin också".
Och som du säger, man har ett nog så komplicerat förhållande till mat/vikt ändå.
Gott nytt år!
Stor kram /K