16 juni 2008

Cyklister utan regler

Idag körde jag nästan in i en kvinna som - utan att visa något som helst tecken - plötsligt stannade och steg av sin cykel. Mitt i folkvimlet på cykelbanan i centrala stan. I vanliga fall har man fullt upp med att väja för mötande cyklister och fotgängare som irrat sig ut bland cyklisterna så den här gången var det väldigt nära en kollision. Varför ger man inte stopptecken innan man stannar? Något som är vanligt i många andra länder. Eller för den delen räcker ut armen när man ska svänga? Det hade verkligen underlättat för oss medtrafikanter, för vi är inte några tankeläsare. Dessutom finns det lagar och bestämmelser som kan ge böter om man inte följer dem.

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt "Men hallå, där kan vi inte cykla. Det är ju enkelriktat på den gatan" (eller något liknande) och fått noll förståelse tillbaka av mina vänner. De tycker bara jag är präktig och fattar inte vad jag pratar om. Antingen vet de inte vad skyltarna betyder eller så tror de att trafikreglerna inte gäller för cyklister, utan bara för de som kör bil. De flesta av mina vänner har körkort så de borde veta vad det är som gäller.

Man måste kunna trafikreglerna även som cyklist. Och ja (hur många gånger ska det behöva sägas?!) - rött ljus betyder stopp även för den som cyklar!

Inga kommentarer: