31 december 2011

fyra år

det var nyår och jag började något nytt
långsamt lät jag omvärlden läsa mina texter
höra mina tankar
veta vem jag var
sen kom våren med ansökningar
tre möjliga vägar
bara en kunde väljas
sommaren var lång och varm
hösten kom med nya vänner
och tonvis med skrivtid
att våga visa mer av mig själv
var inte alltid självklart
mitt hjärta flög så högt så högt
och om det har landat
vet jag fortfarande inte
sen blev det vardag igen och jag läste
om möjligt ännu fler böcker än vanligt
att få dela ett smalt intresse med likasinnade
gjorde det lite enklare att uthärda den långa vintern
en oväntad väntad flytt rubbade plötsligt alla mina cirklar
vännerna försvann
språket förändrades
var jag den samme?
anpassningen tog tid och var ändå omedelbar
det var mina drömmars stad
men inte mina drömmars sällskap
sen var det en lång sommar igen
det mesta regnade bort
men det fanns glädje inuti
promenader längs havet och en ny pjäs
gav hopp om en ny tid
sen kom hösten och med den mörkret
alldeles för tidigt omringade vinterns kyla mig
reserverna tog slut
det mesta kändes hopplöst
nu är det nyår och vem vet
nästa år kanske jag börjar något nytt
igen

Inga kommentarer: