04 april 2010

Helig vår

Påsk, uppståndelse, helig vår -
när skall du springa i blom?
Hjärtanas barmark i väntan står,
grå i sin fattigdom.

Lång blev min vinter, kal och kall
öde och stjärnlöst skum.
Dåsiga dagars syndafall
gjorde mig sångsnål och stum.

Korset bringar mig vårliga bud,
korset, där Kristus dog:
Vill du se markerna klädas till brud,
plöj dem med bättringens plog!

Vill du vinna det varma liv,
som dödsriket övervann,
älska, offra dig, tjäna, giv!
Liksom uppståndelsens man.

Den som gråtit i ånger och bot
för all sin förnedrings skull,
får taga den heliga våren emot
med grönska i hjärtats mull.

Påsk, uppståndelse, helig vår -
nu är min fastetid slut.
Efter en vinter, svart och svår,
slår mina påskliljor ut.
Nils Bolander

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Väldigt vackert! Jag bestämde mig i detta nu för att läsa mer poesi :)

LUSSAN sa...

Det är alltid ett bra beslut.