17 augusti 2008

Litt mer unik

I TV-serien Hipp Hipp! fanns det två äventyrare, svensken Björn och norrmannen Thorvald. En gång pratade de om att leva ett unikt liv. Thorvald sa "jeg tror jeg er litt mer unik enn deg" och så var tävlingen i gång. De försökte överträffa varandra i vad som var unikt. Den enes bedrifter var uppenbarligen värre än den andres.

I veckan sprang jag på en kompis som sa att hon hört att jag skulle gå skrivarlinje i höst och att det var något hon också skulle vilja göra. För det första blev jag förvånad över att hon visste om det och för det andra kände jag en spontan ilska välla upp inom mig. Först tog du mitt jobb och nu ska du ta det här också från mig. Nej, nej, NEJ!

Hur mycket jag än kämpar med att smälta in, anpassa mig och vara som alla andra, verkar jag ändå vilja göra min egen grej. Mainstream är inte riktigt jag. Det har också varit ett av mina motargument; att "alla" skriver nuförtiden, eller verkar vilja det åtminstone. Kanske tyckte jag Björn och Thorvald var löjliga i början, som bråkade om vem som var mest unik. Men nu förstår jag dem totalt.

Jeg tror jeg er litt mer unik enn deg

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även om "alla" skriver nu för tiden, så är ändå det en person skriver unikt, det som Du skriver ÄR unikt! Jag tänker att det kan vara ännu häftigare att skilja sig från mängden genom att göra nåt som många andra gör, men på ett unikt sätt.

LUSSAN sa...

Tack! Det känns fint att höra :) Tack för ditt stöd. Snart ses vi!