17 augusti 2008

Komma ut ur garderoben

Kom jag ut ur mitt trygga skåp i dag? När jag slutade tillägga "men det är inte helt officiellt än, så berätta inte för någon annan, är du snäll" när jag svarade på frågan vad jag gör. Var det inte värre än så här, vet jag inte varför jag tvekat inför det så länge.

Men jag vet det är inte alltid man möter så snälla och trevliga människor som jag gjorde i dag. Jag tror min garderob är som klädskåpet i C.S. Lewis bok Häxan och Lejonet. Den har två vägar ut. En till en parallell värld och en till den "riktiga" världen. I mer än tio år har jag omväxlande levt i de här två världarna och så kommer det nog förbli.

I dag kom jag ut ur garderoben i "Narnia", d.v.s. det hållet som inte har några dörrar. På det andra hållet är dörrarna fortfarande stängda, kanske till och med låsta, och jag har ingen som helst lust att komma ut i "England". Den världen är ännu inte redo för mitt sanna jag. Frågan är om den någonsin blir det.

Inga kommentarer: