08 februari 2008

Beslut

En resa norröver ger mig möjlighet att konkretisera mina funderingar om framtiden. Vad vill jag göra och var vill jag vara? Följdfrågorna blir oundvikligen: vad håller mig kvar och vad driver mig vidare?

Som så många gånger förr står jag inför beslut som bottnar i vad som är viktigast för mig och vad jag är beredd att offra. Finns det en rätt väg för mig eller handlar det bara om min personliga vilja? Elizabeth George skriver "Det finns inga felaktiga beslut. Bara de beslut som vi fattar och det som vi lär oss av det". Kanske handlar det om, om jag är redo att förlora något för att kunna vinna något annat. Självklart hade jag önskat få, både behålla kakan och äta upp den. Men som vi alla vet, går det inte. Paradoxernas paradox...

Det är med en lättnadens suck jag lämnar tankens vägskäl för den här gången. Detta är varken tiden eller platsen för mig att fatta några beslut. Dessutom ligger inte alla beslut hos mig. Skönt slippa bestämma allt. Men framförallt skönt slippa bestämma sig nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Man måste våga för att vinna något. Tror det ligger mycket i det som Elizabeth George skriver; har vi ett val att göra, behöver inget av dem vara fel, tänker man så kan det bli lite lättare att välja iaf. Sen kan man alltid lära sig något av sina val även om man misslyckas, och "fel" val kanske var något man var tvungen att göra för att förstå vad man egentligen ska välja.

LUSSAN sa...

håller med. lånar en annan känd persons ord (igen): "kanske det jag valde var fel, men att välja var rätt"