10 december 2014

Lucka 10: Verklig vintermorgon

Jag vet vad de begär av dig, du vintermorgon:
att du skall vara ljus som vårens morgon,
att du skall bära
ett fång av solsken i din famn
som sommarns vackra morgon. Alltid detta:
att du skall ge dem
någonting annat än det du är. 

Men bort från alla ljus och alla lyktor
har jag längtat
till detta mörker som jag möter här.

Att inget önska annorlunda!
Att öppna fönstret i en tidig timma
och vara vän med stjärnorna och natten
och så till sist får vara med om undret,
det stora undret varje dag:
en soluppgång.

Allt samlat på en enda timma
ger oss vinterns morgon:
natt, gryning, soluppgång i ett.
Att nalkas denna dag så ödmjukt som en gåva
för stor att ta emot.

Att inte tynga den på förhand redan
med fåvitsk önskan.
Å, denna glädjens dag!
Å, denna sorgens dag kanhända – vad vet jag?
Att stå i mörkret vid ett öppet fönster
och för en liten stund få höra rymden till,
innan den långa dagen börjar.

Ebba Lindqvist

En soluppgång är en soluppgång oavsett årstid, antar jag.

Inga kommentarer: