29 december 2013

Pockettoppen 2013

Även i år har Adlibris sammanställt en pockettoppen. Jag har inte läst många men kan tänka mig att läsa de flesta. Det som förvånar mig lite grann är att alla böcker är på svenska och att det är så få som också finns med på romantoppen. Vilka har du läst?

1. En man som heter Ove (Fredrik Backman)

2, 3 & 14. Kärlek, vänskap, hat, För mycket lycka & Nära hem (Alice Munro)
För en gångs skull vill jag verkligen läsa nobelpristagaren!

4 & 50. Paradisoffer & Änglavakter (Kristina Ohlsson)
Har läst Ohlsson. Tveksamt om jag kommer läsa fler.

5. Livet efter dig (Jojo Moyes)

6. Little Bee (Chris Cleeve)

7. Två soldater (Roslund & Hellström)
Har inte ens hört talas om denna.

8, 10, 17 & 19. Kvinnan i rummet, Fasanjägarna, Flaskpost från P & Journal 64 (Jussi Adler-Olsen)
Finns på vill-läsa-listan. Kanske en ny deckarserie (som jag alltid är på jakt efter)?

9. Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz (Göran Rosenberg)

...

13. Vattenänglar (Mons Kallentoft)
Kanske är det dags att läsa denna omtalade författare och se hur han skriver?

16. Konsten att vara kvinna (Caitlin Moran)

20. Innan floden tar oss (Helen Thorfinn)
Har funnits länge på vill-läsa-listan. Jag har även hört Thorfinn prata om boken/temat.

21. Pojken som slutade gråta (Ninni Schulman)
Har läst. Tveksamt om jag kommer läsa fler.

23 & 25. Sandmannen & Eldvittnet (Lars Kepler)
Vill inte läsa fler Keplers böcker.

24. Den store Gatsby (F. Scott Fitzgerald)
Sett filmen. Känner inte för att läsa boken.

29. Mercurium (Ann Rosman)
Har läst. Väntar spänt på nästa från Rosman.

31. Kaffe med rån (Catharina Ingelman-Sundberg)
Kanske har jag inte åldern inne?

32. Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (Jonas Jonasson)
Har läst. Vill inte läsa mer av Jonasson eller se filmen. Gillar du Arto Paasilinna kanske du gillar denna.

36. Berättelsen om Pi (Yann Martel)

39. Felicia försvann (Felicia Feldt)

42. I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början (Kristian Gidlund)
Håller på att läsa!

46. Morgon i Jenin (Susanne Abulhawa)
Har läst. Läser gärna mer av Abulhawa.

48. Hundar, hus och hjärtats längtan (Lucy Dillon)
Har läst. Skön nöjes-läsning.

Inga kommentarer: