05 januari 2009

Bokdrömmar

Jag letar fortfarande. Efter min plats. På arbetsmarknaden. I världen. I tillvaron.

På rekommendation av min kompis syster läser jag en bok. För att vi är i samma ålder eller för att den är bra? Jag minns inte längre. Boken utspelar sig i en stad jag har bott. Lämnat med gott samvete men platserna i boken får mig att tänka. Inte för att jag vill flytta tillbaka men tanken finns nästan alltid där i bakhuvudet ändå. Det finns några drömmar kvar. Tänk om det är där jag ska vara? Tänk om jag en dag måste flytta dit igen.
Boken handlar om två kvinnor och nånstans i boken passerar de min egen ålder. Jag undrar: hade jag kunnat vara dem? Hur kan de lyckas få jobb på jobb och jag inte ens ett enda?

Fortsätter med en deckare. I en helt annan stad. Där har jag inte bott men det har funnits stunder då jag övervägt det. Varje gång med ett negativt resultat. Eller det beror väl på hur man ser det. Än har jag inte flyttat dit i alla fall.
Poliserna påverkar mig i den här boken. Får mig att tänka ännu en gång på vad det är jag ska bli. När jag blir stor. Jag vet att jag för många år sedan dödade min kriminaldröm. Eller det var väl snarare så att en viss film tog bort det sista lilla hoppet som fanns i mig om att jag skulle kunna bli en sådan där.

Jag sörjer det inte men det är svårt att bli av med gamla drömmar.

3 kommentarer:

DyschDysch sa...

Gamla drömmar är verklgien inte lätt att glömma. Man kan tro de o så från ingenstanns ploppar de upp igen...

Anonym sa...

Jag tycker du ska överväga den andra staden igen ;)

Anonym sa...

Nu var det längesedan jag var här och kikade. Roligt att se att det fanns mycket nytt att läsa. Jag tycker så mycket om ditt sätt att skriva.

Hrm, ja det där med gamla drömmar... vissa drömmar kanske inte är tänkta att bli verklighet, men i vissa fall kanske det är värt att återuppliva en gammal dröm. Det kanske bara handlar om att tiden inte riktigt var rätt innan.